Nummerflyttsguiden

Att flytta sitt nummer till en ny operatör ska inte vara något svårt eller jobbigt. I den här guiden finns all information som du behöver både innan och efter du gör din beställning, för att din nummerflytt ska gå så enkelt som möjligt!

Före beställningen

För att få till en lyckad nummerflytt finns det ett antal saker du behöver kontrollera innan du gör din beställning hos oss:

  1. Abonnemanget hos den nuvarande operatören behöver vara aktivt. Om det är avslutat inom de senaste 30 dagarna kan den nuvarande operatören öppna det för flytt. 
  2. Numret finns på ett abonnemang eller kontantkort som har ett registrerat personnummer. För hjälp med att registrera ett kontantkort, kika här. 
  3. Personnumret som är registrerat hos den nuvarande operatören är samma som hos den nya operatören. Om numret ska flyttas mellan personnummer, läs nedan om fullmakt för nummerflytt. 
  4. Kontrollera om det finns bindningstid och i så fall vilket datum den är slut. 
  5. Kontrollera om det finns någon uppsägningstid på abonnemanget. Uppsägningstiden börjar nämligen räknas först från den dagen som flytten sker och du kan då bli dubbeldebiterad. Säg därför upp abonnemanget hos den nuvarande operatören själv, och beställ nummerflytten till det datum som uppsägningstiden tar slut.

Fullmakt för nummerflytt

Självklart går det även bra att flytta telefonnumret till ett nytt personnummer hos den nya operatören, eller från ett företag till en privatperson. Då behöver både den nuvarande och den nya ägaren av numret med hjälp av mobilt bank-ID signera en fullmakt som finns på vimla.se/fullmakt eller vimla.se/fullmaktforetag. Läs mer här!

Beställningsdags!

Välj abonnemangsnivå och klicka sedan “flytta med mitt nummer”. Följ resten av anvisningarna genom hela beställningen och kontrollera att du får en orderbekräftelse till din angivna mail när du är klar. 

Efter beställningen

Inom 24h får du ett nytt mail med information om ifall din nummerflytt godkändes eller nekades av den nuvarande operatören. Om nummerflytten nekas är det viktigt att du följer instruktionerna i mailet för att själv göra ett nytt försök. Väljer du att inte göra något nytt försök så kommer din beställning hos oss att automatiskt gå i ånger efter 21 dagar. 

Läs gärna vår FAQ om nummerflyttar här, eller hör av dig till vår fantastiska support på vimla.se/kontakt

Hero image

Har du fler funderingar?

Till Supporten